| Subcribe via RSS

Browse > Home / Blog Article: Exam Semalam dan Exam Hari Ini .

Exam Semalam dan Exam Hari Ini .

Wednesday, November 5, 2008


Assalamualaikum wbt
lama rasanya tidak berkongsi pandangan didalam blog ini. Saban hari mencari masa utk menaip...
Idea datang bertalu-talu tidak terkejar dek slownya jari jemari mencari huruf ...pelengkap kata. Almaklumlah cara orang kampung menaip!

Minggu ini ramai yang sibuk dengan persedian utk menghadapi peperiksaan...emmmmmmm exam !! ramai yang tersentak bila di sebut peperiksaan. Biasalah, Siapa yang suka di uji !!

Kita makin matang , bukan sahaja dengan meningkatnya usia semata-mata tetapi juga ilmu utk di jadikan panduan dalam kita menyusun langkah ke hari mendatang. Kita pernah menduduki exam di hari semalam...kita pernah buat preparation utk exam tu..kita pernah tension,pernah nangis, pernah ketawa dan keliru bila berhadapan dengan peperiksaan.

PERSOALANNYA ...kita dahulu mungkin jahil akan hakikat kehidupan ini, kita mungkin masih keliru dangan erti hidup bersama dengan ISlam dan erti memperjuangankan ISLAM.
KIta hari ini berbeza dengan kita di semalam hari...TETAPI kenapa corak kehidupan kita bila berhadapan dengan exam sama sahaja ? Kita perlu jadi ORANG yang BARU selapas kita Faham ISLAM . Tension , sedih , suka, nangis , gembira dalam menghadapai exam adalah dengan nada yang baru ...Nada istimewa kerana kita tekah di anuegrahkan ISLAM.

Kalau dahulu kita asyik takut dan tak yakin tetapi hari ini kita yakin , berani berjuang dgn semangat mujahadah yang tinggi dan pengharapan yang tinggi kepada pertolongan ALLAH . KIta berdoa dan bertawakkal dengan hati yang khusyuk lagi tawadhuk. Jika ini sifat kita ...maka kita telah LULUS walau keputusan belum keluar

“Hai orang-orang yang beriman jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu”.(Muhammad : 7)

“Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa”. (Al Hajj : 40)

”Dan barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Allah menjadikan baginya jalan kemudahan dalam urusannya.”(Ath Thalaq:4)

YAKIN DENGAN PERTOLONGAN ALLAH...TETAPI jauhi juga kemaksiatan. Karena kemaksiatan merupakan sebab tidak datangnya pertolongan Allah.

Selamat mengahadapi peperiksaan dengan langkah baru


Dr Zaki
Adelaide

3 Responses to "Exam Semalam dan Exam Hari Ini ."

  1. Anonymous Says:

    jazakAllahu khairan kathira atas perkongsian.. doakan kami semua.. amin..

  2. Unknown Says:

    jazakallah...sampai akhirnya kata2 semangat dan penyejuk hati..:)

  3. Anonymous Says:

    ASlm. w.b.t.

    Alhamdulillah..kata2 semangat yg sgt ideal buat diri pada masa dan tempat yg sesuai...Jzzk Abg Zaki..doakan kami semua success =)