| Subcribe via RSS

Browse > Home / / Blog Article: Aku terima nikah nya...... (bghn 1)

Aku terima nikah nya...... (bghn 1)

Friday, November 14, 2008 | Posted in


Alhamdulillah minggu ini dan beberapa minggu akan datang ramai kenalan saya akan melangsungkan perkahwinan. Seronok kami di Adelaide ini mendengarnya. Tahniah !!

Beberapa orang sahabat mengirim e-mail minta "Tips" dan ada yang express perasaan gementarnya..."dok mengira hari je ni !!! Tak tahu apa nak buat nanti...takutnya"

Saya terpanggil untuk berkongsi pengalaman terutama pengalaman saya bergaul dengan sahabat yang telah lama berumahtangga.Pengalaman peribadi masih terlalu cetek untuk di kongsi.

Saya melafazkan kata-kata hikmat "aku terima nikahnya....pada tanggal 13/01/2000. Saya masih ingat dengan jelas detik bersejarah pada malam tu. Suasana tetamu dan saudara mara yang penuh dengan keseronokkan,senyum dan gelak ketawa juga tidak kurang usik-mengusik. Saya masih "blurr" dan tak tahu apa nak buat...Akhirnya selepas "upacara batal wudhuk" dan bergambar ...saya balik kerumah tempat saya menumpang di Jertih bersama mak dan rombongan pengantin lelaki. Termenung seorang diri...

Saya balik kerumah tempat kami berkampung sementara meninggalkan Alin Abd Rahman yang telah menjadi isteri saya...Tidur saya pada itu adalah tidur seorang suami !! Saya masih ingat pelbagai perkara bermain di fikiran. Buku tentang tips rumahtangga telah di hadam...sekarang bagaimana saya nak mencorakkannya dalam kehidupan. Suasana minggu -minggu awal perkahwinan adalah suasana paling "janggal" dalam hidup seorang pengantin dimana semua yang dilakukan akan di perhatikan dan kekadang di buat conclusion akan SIAPA KITA ?

SIAPA saya ?? saya adalah seorang yang belajar untuk mewakafkan kehidupan ini pada jalan Allah !!

Ramai yang mempunyai matlakamt kehidupan yang sama - mencari keredhaan Allah. Itulah kita! TETAPI ....
Bagaimana kita hendak menterjemahkan siapa kita dalam kehidupan tanpa kita perlu perkenalkan diri tetapi cukup dengan tutur kata dan tingkah laku, Harapanya ianya cukup untuk menggambarkan siapa kita! saya pernah di beritahu bahawa Perkahwinan adalah platform terbaik untuk kita kenalkan diri ini.

Perkahwinan adalah permusafiran bersama menuju destinasi yang di suami adalah nakhodanya dan isteri sebagai pembantu. Adakah si isteri tahu di mana si suami hendak bawa bahtera ini dan adakah si suami yakin bahwa si isteri juga hendak pergi ke tempat yang sama..?
Manusia akan mula menilai dan menganalisa bahtera ini ....Kita juga tidak lupa nilaian ALLAH akan bahtera ini...maka BERMULALAH EPISODE RUMAHTANGGA

bersambung.....

0 Responses to "Aku terima nikah nya...... (bghn 1)"