| Subcribe via RSS

Browse > Home / / Blog Article: Pemikiran Daie tertutup ?

Pemikiran Daie tertutup ?

Thursday, September 27, 2007 | Posted in

Kebelakangan ini ramai bertanyakan pendapat saya akan perihal "kejumudan" pemikiran daie !! Sedih dan pelik saya apabila dihujani dengan pertanyaan tersebut.

Diceritakan .... Si penyeru kepada Islam ( Daie ) berselective dalam menyampaikan seruan seolah -olah di"ekslusif"kan dakwahnya. Hanya orang tertentu layak menerima risalah ini. Daie ini berbicara seolah olah berada didunianya yang tersendiri . Kata-katanya tidak berpijak di dunia yang nyata. Dia berbicara seperti dia sahaja yang faham akan Deen ini dan dia tahu bagaimana nak menyelesaikan masalah umat ! Dia ber "ana anta" walaupun dia bukan duduk di arab atau berketurunan arab !

Demikianlah keluhan - keluahan ( ada yang ana tambah sendiri ) beberapa sahabat yang kritikal akan perkembangan pola pemikiran golongan yang bersemangat Islam .

Saya ingin bertanyakan pendapat/comment sesiapa yang sudi untuk berkongsi pengalaman dan pandangan tentang issue ini. InsyaAllah kita akan bersama berbincang berdasarkan comment yang di postkan

2 Responses to "Pemikiran Daie tertutup ?"

  1. Anonymous Says:

    saya x setuju.
    sebabnya sebagai seorang daie dia perlu menjalinkan ukhuwwah dengan semua orang tak kira bagaimana pemahaman mereka tentang agama.
    cuma utk menggerakkan dakwah kita memerlukan seseorang yg berkarisma.
    bagi yg x bertudung, kita edarkan risalah tentang aurat.
    jika dia berminat barulah diajak ke ta'lim dan sebagainya.

  2. Anonymous Says:

    bagi pendpt sy, bak dlm kursus 'Train The Trainer'- sebelom deliver training,buat lah TNA,Training Needs Analysis di mana salah satunye kena lah analyse siapa audiencenye.. kalau kebykannye yg baru2 nak mengenal agama, then tk pyh lah nak gunakan sgt bahasa2 arab nih, ni la masalahnye pendakwah, cuba lah buat mcm biasa jer, walaupun di dada dh penuh dgn ilmu, tk pyh lah semata2 ilmu agama dh tinggi, bahasa pun nak tukar. Org2 yg pd asalnye berminat pun jadik meluat. Patutnye pendakwah nih menjadi teladan kpd semua bukannye menjadi tohmahan.. dan sekiranye jadik tohmahan, dh tentunye bersebab juger - my 2 cents worth